Lektoři

Reinhold Friedrich

Reinhold Friedrich je předním světovým sólistou hry na trubku. V letech 1983–1999 byl sólotrumpetistou Radio-Sinfonieorchesteru Frankfurt. V roce 1986 získal cenu na prestižní mezinárodní hudební soutěži ARD v Mnichově a od roku 1989 je profesorem na Hochschule für Musik v Karlsruhe. Friedrichovou specialitou je hra na klapkovou trubku (nástroj používaný na přelomu 19. století je předchůdcem ventilové trubky a obsáhne chromatické postupy), na niž vzniklo několik nahrávek. Friedrich se také věnuje hře na historickou barokní trubku a vyučuje hru v duchu barokní poučené interpretace.

Friedrich se narodil ve Weingartenu (Bádensku-Würtenbersku). Po svém úspěchu na zmíněné soutěži hostoval na všech významných scénách po celém světě. Zásadně ho ovlivnili jeho učitelé Edward H. Tarr (Schola Cantorum Basiliensis, Basilej) a Pierre Thibaud (Conservatoire Superieure de Musique Paris). Friedrich vždy věřil, že stará a nová hudba patří k sobě. Jemu srdci je blízké znovuobjevování romantických děl a moderní klasiky, stejně jako avantgardní hudba.

Debutoval na festivalu Berliner Festwochen dílem Sequenza X od Luciana Beria. Potom následovalo jeho první sólové vystoupení ve vídeňské koncertní síni Musikverein s Vídeňskou akademií pod vedením Martina Haselböcka, kde zahrál koncert pro trubku Josepha Haydna na historický klapkový nástroj. Jeho uvedení do praxe historicky poučené interpretace ho spojilo s řadou orchestrů, jako jsou např. The Orchester des Champs-Elysées, La Stagione Frankfurt, Kammerorchester Basel, L'arte del mondo, Concerto Melante, Berliner Barock Solisten a Cappella Andrea Barca pod vedením sira Andráse Schiffa. Spolupracoval s nimi především na druhém Braniborském koncertu J. S. Bacha, jehož interpretace je Friedrichovi více než blízká. Co se týče současné hudby, premiéroval Reinhold Friedrich řadu významných děl. Jde např. o skladby Wolfganga Rihma, Caroly Bauckholtové, Luciana Beria, Edisona Denissova, Petera Eötvöse, Hanse Wernera Henze, Adriany Hölszké, Nicolause A. Hubera, Lucy Lombardiho, Benedicta Masona, Petera Maxwella Davise, Hildy Parèdesové, Matthiase Pintschera, Jana Räätse, Rebeccy Saundersové, Niny Šenkové, Enjotta Schneidera, Daniela Schnydera, Gerharda Stäblera, Eino Tamberga, Caspara Johannese Waltera, Christiana Wolffa a Benjamina Jusopova. Sólové koncerty jako např. Eirene od Herberta Williho a Nobody knows de trouble I see Bernda Aloise Zimmermanna, jehož nahrávka vyhrála soutěž ECHO Klassik v roce 1994, tvoří důležitou součást Friedrichova bohatého repertoáru.

Sólově vystoupil Friedrich se soubory jako Bamberger a Wiener Symphoniker, Staatsoper Berlin a Stuttgart, Orchestre Philharmonique de Radio France, Frankfurter Museum Orchester, Royal Concertgebouw Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Česká filharmonie, Teatro Colón Buenos Aires a všechny německé rozhlasové symfonické orchestry, a to pod vedením např. Semjona Byčkova, Dennise Russella Daviese, Petera Eötvöse, Vladimira Fedevičeva, Adama Fischera, Michaela Gielena, Philippa Herrewegheho, Christophera Hogwooda, Manfreda Honecka, Eliahua Inbala, Krystjana a Neemeho Järviho, Dmitrije Kitajenka, sira Nevilla Marrinera, Ingo Metzmachera, Andrise Nelsonse, Jonathana Notta, Kazushiho Onoa, Matthiase Pintschera, Trevora Pinnocka, Stanislava Skrowaczewského a Hanse Zendera. Friedricha v roce 2003 jmenoval dirigent Claudio Abbado stálým sólovým trumpetistou tělesa Lucerne Festival Orchestra, který od roku 2017 vede dirigent Riccardo Chailly. Dále je Friedrich uměleckým vedoucím tělesa Lucerne Festival Orchestra Brass Ensemble. Freidrichovými současnými komorními spoluhráči jsou Thomas Duis, Bernd Glemser a Eriko Takezawová (klavír), Robyn Schulkowsky (perkuse), Iveta Apkalná, Sebastian Küchler-Blessing, Martin Lücker a Christian Schmitt (varhany).

Reinhold Friedrich je profesorem hry na trubku na škole Karlsruhe University of Music, vyhledávaným lektorem magisterského studia a čestným profesorem na Královské hudební akademii v Londýně, Escuela Superior de Musica REINA SOFIA v Madridu a také v japonské Hirošimě. Jeho bývalí studenti vyhrávají mezinárodní soutěže a zastávají vedoucí pozice nebo profesury v celé Evropě, Tokiu, Tel Avivu, Moskvě a Rio de Janeiru. Friedrich získal další cenu ECHO Klassik za nahrávku ruských koncertů pro trubku s Göttingerovým symfonickým orchestrem pod vedením Christoph-Mathiase Muellera. Jeho všestranné dílo dokumentuje mnoho jiných nahrávek včetně prvního záznamu koncertu pro trubku Pieta od Christiana Josta a záznamu druhého Braniborského koncertu s Berlínskými barokními sólisty pod vedením Reinharda Goebela. Nahrávka získala klasickou cenu OPUS.

Andrea Giuffredi

Andrea Giuffredi, celosvětově uznávaný a výjimečný trumpetista, který je skutečně jedním z nejlepších a nejvšestrannějších umělců současnosti. Stylisticky se cítí pohodlně ve všech žánrech, od klasiky až po současnost. Giuffrediho vřelé hraní “Bel Canto” a vzrušující mistrovství na pódiu vyústily ve standing ovations, skvělá hodnocení a nezapomenutelná vystoupení napříč národy a kulturami. Narodil se v italské Parmě.

Ve svých 9 letech začal studovat hru na trubku. Ve 14ti pak nastoupil na konzervatoř v Piacenze a ve věku 17 let profesionálně vystupoval v rádiu RAI jako člen trumpetové sekce Milánské symfonie RAI. Poté následovala kariéra na volné noze, když začal hrát s nejuznávanějšími italskými symfonickými orchestry, včetně těles jako Arturo Toscanini Symphony of Parma, RAI v Miláně a Turíně, I. Pomeriggi Musicali v Miláně a příležitostně s „Teatro Communale“ z Florencie a „Teatro alla Scala“, Milan. Maestro Giuffredi vystupoval po celém světě po boku světových předních dirigentů, včetně Riccardiho Mutiho, George Prêtreho, Zubina Mehty, Seidžiho Ozawy a mnoha dalších. Čtyřikrát byl součástí prestižní mezinárodní konference Trumpet Guild World Conference, která upozorňuje na nejvýznamnější hráče z celého světa, mezi něž patří i umělci jako Doc Severinsen, Sergei Nakariakov, Arturo Sandoval a další.

Andrea Giuffredi, který se z celého srdce věnuje nejen trubce ale i výchově mladých a začínajících hráčů, byl součástí několika mistrovských kurzů v Severní a Jižní Americe, po celé Evropě, na Středním východě a v celé Asii, včetně pevninské Číny. Komerčně hrál mnoho let v sítích Mediaset v mnoha úspěšných vysíláních Canale 5 a italském kanálu Radio Television. V roce 2008 se objevil jako sólista na trubku v italské národní televizi se slavnou Lizou Minnelli.

V oblasti popu a současnosné hudby nahrál sóla pro úspěšná alba a účastnil se živých turné známých italských popových zpěváků. Jeho diskografie zahrnuje tři uznávaná alba pro Summit Records USA. Jeho nejnovější nahrávka „Cuore e Passione“ byla vydána v roce 2018 s vynikajícími kritickými recenzemi. Od roku 1993 je Maestro Giuffredi profesorem trubky na Civica Scuola di Musica Milano „Claudio Abbado“. Andrea Giuffredi je exkluzivním hráčem na nástroje Yamaha a hraje na nátrubky značky Wedge Mouthpieces..

Lukáš Moťka

Vystudoval Konzervatoř Pavla Josefa Vejvanovského v Kroměříži pod vedením Rudolfa Berana, JAMU v Brně ve třídě profesora Jaroslava Kummera (bakalářské studium) a dále pak HAMU v Praze (magisterské studium) pod vedením Mgr. Jiřího Sušického. Svá studia si rozšířil na škole Konservatorium Privatuniversität Wien ve třídě Gabriela Madase.

Během studií získal 1. cenu a titul absolutního vítěze v soutěži konzervatoří v České republice a 1. cenu a titul absolutního vítěze na mezinárodní soutěži žesťových nástrojů v Brně. Na mezinárodní soutěži Hungarofest v Maďarsku se probojoval mezi semifinalisty stejně jako na soutěži Lieksa Brass Week ve Finsku a na mezinárodní soutěži ARD v Německu. Je držitelem 3. ceny z mezinárodní soutěže v německém Markneukirchenu a 2. ceny a titulu laureáta z mezinárodní soutěže Pražského jara.

Dvě sezony byl členem orchestru Moravského divadla v Olomouci a čtyři sezony působil jako sólo trombonista Národního divadla v Brně. V současnosti je sólo trombonistou České filharmonie, věnuje se pedagogické činnosti jako lektor interpretačních kurzů doma i v zahraničí a vyučuje na HAMU v Praze.

Jako vyhledávaný sólista vystoupil například s Českou filharmonií, Filharmonií Brno, Pražským komorním orchestrem, Filharmonií Hradec Králové, Karlovarským symfonickým orchestrem, Komorní filharmonií Pardubice a Vogtland Philharmonie Greiz/Reichenbach. Působí i jako komorní hráč a věnuje se také jazzové hudbě ve spolupráci s Czech Philharmonic Jazz Band. Provedl a nahrál několik českých premiér skladeb soudobých českých autorů, například Juraje Filase, Ladislava Kubíka nebo Pavla Slezáka.

Marek Zvolánek

Marek Zvolánek se narodil v roce 1974 v Praze. Na trubku začal hrát v sedmi letech v Hudební škole hlavního města Prahy. Jeho studia pokračovala na konzervatoři ve třídě profesora Antonína Vaigla. Již během studií na sebe upozorňoval svými úspěchy a tak se rozhodl své dosavadní vzdělání rozšířit u známých evropských kapacit, Hanse Ganche, profesora Salzburského Mozartea a Konradina Grotha z Berlínské hudební akademie. Již v 18 letech se stal členem České filharmonie, kterou v té době řídil Václav Neumann. Jako sólista opakovaně vystupuje na významných pódiích uznávaných i v mezinárodním měřítku, jako jsou například festivaly Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Janáčkův máj, Bratislavské hudební slavnosti, Mezinárodní festival Český Krumlov, účinkoval se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK, Pražským komorním orchestrem, Sukovým komorním orchestrem, Komorním orchestrem České filharmonie, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Filharmonií Hradec Králové, Filharmonií Bohuslava Martinů, Moravskou filharmonií Olomouc, Talichovým komorním orchestrem, Novou Lužickou filharmonií, Komorním orchestrem hlavního města Bratislavy - Capella Istropolitana, Janáčkovou filharmonií Ostrava a dalšími

Od roku 2006 je členem prestižního souboru Ten of the Best. Deset trumpetistů vybraných z celého světa, spolu se svým uměleckým vedoucím prof. Otto Sauterem, propojují ve své interpretaci to nejlepší z jazzu, popu a klasiky. Marek Zvolánek se podílel na řadě CD, z nichž za všechny jmenujme alespoň nahrávku Braniborského koncertu č. 2 F dur z roku 1997 pro americkou společnost Crystal Records. Jeho sólovou činnost reprezentuje nahrávka barokních koncertů z roku 2003. Vydala ji Cube Bohemia, v jejichž klasickém labelu je toto CD nejprodávanější. Jsou na něm zastoupeny skladby M. Haydna, F. X. Richtera. ("...Vše vytváří téměř dokonalou scenérii pro mimořadný posluchačský zážitek i v celosvětovém srovnání……”), ("…Myslím, že CD barokních koncertů M. Zvolánka má velkou šanci zasáhnout do hudebního povědomí i v mezinárodním rozsahu…”), Harmonie leden 2007.

V roce 2008 založil žesťové septeto Czech Brass, nevšední soubor, jenž představuje ve svém repertoáru neomezenou žánrovou pestrost. Czech Brass obohacuje svým typickým zvukem posluchače napříč celou Evropou. V roce 1998 se stal stálým členem Hudebního studia Smečky, jednoho z nejznámějších nahrávacích studií ve světě. Zde Marek Zvolánek natočil hudbu k přibližně čtyřem stovkám filmů, seriálů, počítačových her či CD nosičů. Nahrával pro známé světové produkce (Georg Lucas, David Lynch, Roman Polanski, Tom Cruise, Carl Davise, Silvestr Stallone, Rachel Portman, Elmer Bernstain…).

V současné době je Marek Zvolánek sólotrumpetistou Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK.